MBSR mindfulness – weg met stress en onrust!

MBS.mbsr mindfulness stress

 

Herken je dit?

Je hebt moeite je te concentreren op je taken,

je hebt niet genoeg aandacht voor je familie en vrienden,

je geniet niet voluit van je leven en tijd vliegt aan je voorbij alsof je er niet bij bent.

In je hoofd zit je vaak in het verleden of in de toekomst, in plaats van het nu te grijpen en daarvan te genieten.

Voor veel mensen is dit werkelijkheid.

Maar wat doe je hier nou aan?

Je zult het namelijk met me eens zijn dat dit beter moet kunnen. Daar  zijn de MBSR mindfulness technieken voor.

MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) helpt je meer te genieten van alle momenten, door helemaal in het nu te zijn. Het is immers altijd nu: als je gelukkig wil zijn, kun je dat het beste nu doen, niet morgen of gisteren.

Deze methode maakt dus gebruik van het huidige moment. Deze aandacht voor het moment noemen we mindfulness.

Iedereen heeft het vermogen om mindful te zijn. MBSR helpt jou dit vermogen te gebruiken om gelukkiger in het leven te staan. De stress in je leven zal plaats maken voor vrede en dankbaarheid. De verwarring en onrust zullen plaats maken voor balans en vrijheid.

MBSR gebruikt praktische en wetenschappelijk onderbouwde kenmerken van boeddhistische methodes om innerlijke rust te vinden. Je krijgt iets praktisch toepasbaars dat een merkbaar verschil geeft in je dagelijks leven, zonder religiueze rituelen of overtuigingen.

MBSR mindfulness, waar komt het vandaan?

mbsr-mindfulness-kabat-zinnUniversity of Massachusetts Medical School, 1979. Jon Kabat-Zinn, Ph.D., vroeg aan een doctor hoeveel van zijn patiënten hij geneesde. Het antwoord schokte hem: vijftien, misschien twintig procent. Sommige mensen genezen zichzelf, zei en de doctor. De rest haalt het niet.

Kabat-Zinn dacht: als mensen zichzelf kunnen genezen, moeten we mensen de kracht geven om dat te doen. Hij kreeg toestemming om een experiment uit te voeren met patiënten uit het ziekenhuis: hij zou ze helpen zich te ontspannen met behulp van methodes uit de Boeddhistische leer. Hij noemde het Stress Reduction: iedereen kan zich daar wel in vinden. Later zou dit uitgroeien tot wat we nu MBSR noemen.

Stress Reduction begon dus heel klein. Intussen is MBSR niet weg te denken uit de gezondheidswereld. De reden dat MBSR zo’n succes is, is dat de effecten meetbaar zijn en de methode wetenschappelijk is. Er is veel onderzoek geweest naar de voordelen van mindfulness en de resultaten zijn heel duidelijk: deze methode heeft grote voordelen voor iedereen, of je nou ziek bent of gezond, mindfulness verbetert meetbaar je levenskwaliteit.

 

Bekijk deze video voor meer informatie over de wetenschappelijke onderbouwingen voor mindfulness based stress reduction.

Bekijk deze video voor meer informatie over de wetenschappelijke onderbouwingen voor mindfulness based stress reduction.


MBSR mindfulness: waar helpt het tegen?

Wetenschappelijk onderzoek spreekt boekdelen over de voordelen van mindfulness. Naast het verbeteren van je balans in het leven en het verminderen van stress, is mindfulness based stress reduction ook een effectief hulpmiddel—dan al niet in combinatie met andere behandelingen—bij het bestrijden van vele ziektes, waaronder:

  • Hartziekte
  • Gastro-intestinale klachten
  • Chronische pijn
  • Kanker
  • Hoge bloeddruk
  • Angst en paniek
  • Hoofdpijn
  • Slaapstoornissen
  • Chronische vermoeidheid
  • Depressie
  • Huidaandoeningen
  • Verslavingen

MBSR mindfulness technieken iets voor mij?

Wil je graag bewuster en gezonder in het leven staan, opgewassen zijn tegen stress en meer genieten van ieder moment? Zou je deze voordelen willen hebben, zonder dat er van je gevraagd wordt allerlei spirituele ideeën te geloven? Wil je een groot verschil maken met een kleine verandering?

Klik hier voor informatie over UNLP’s 8-weekse MBSR programma. 

MBSR mindfulness amsterdam

 

ONTVANG GRATIS PER E-MAIL: DE 50 MINDFULNESS TIPS DOOR DR. VINCENT VAN DER BURG