Mindfulness en eten: een manier om dagelijks mindfulness toe te passen in je levenmindfulness en eten 1

Auteur:✎  Koen Ahn

Mindfulness en eten is een zeer praktische combinatie, die je als hulpmiddel kan inzetten om iedere dag even uit je denkpatronen te breken. Bovendien zorgt het ervoor dat je een positievere relatie met eten ontwikkelt en gezonder gaat eten.

In dit artikel leer je waarom mindfulness en eten hand in hand gaan en hoe je deze combi effectief kunt toepassen in je dagelijks leven. Zo zul je bij iedere maaltijd een moment nemen en tot jezelf komen. Met deze makkelijke tips kun je direct aan de slag! 

Mindfulness en eten: de voordelen

Mindful eten is eigenlijk heel makkelijk, leuk en heeft veel voordelen voor je alledaagse functioneren. Het is een simpele manier om je levenskwaliteit te verbeteren. Een aantal voordelen op een rijtje:

  1. Het is wetenschappelijk bekend: mindfulness vermindert stress, verhoogt je concentratie, helpt tegen lichamelijke klachten, versterkt je immuunsysteem en zorgt ervoor dat je gelukkiger en effectiever in het leven staat.1
  2. Minder eten, meer genieten! Door traag en bewust te eten, geniet je nog meer van die lekkere maaltijd en ben je met minder eten al verzadigd.2
  3. Dankbaarheid: mindful eten zorgt ervoor dat je je eten meer gaat waarderen. Het is bekend dat mensen die regelmatig dankbaarheid ervaren, gelukkiger zijn.3
  4. Gemakkelijk: eten doe je iedere dag. Door mindful te eten zorg je dat je iedere dag mindful bent. Je hoeft er geen apart moment voor in te plannen en na een tijdje zul je het vanzelf gaan doen!
  5. Bewust: door mindful te eten begrijp je beter hoe je lichaam op verschillende soorten voeding reageert en zul je bewustere voedingskeuzes maken. Het is één ding om te ‘weten’ wat in principe gezond is, het is nog veel beter om te ‘voelen’ wat goed is voor jou!

Aan de slag met mindfulness en eten

Oké, je weet nu dat mindfulness loont. Het vermindert stress, het verbetert je gezondheid en je geniet meer van het leven. Mindfulness en eten gaan hand in hand en je kunt het direct toepassen.

Vandaag nog. Hoe?

Om te beginnen heb je deze drie dingen nodig:

  • Een maaltijd. Dit kan alles zijn van een appel of een bakje kwark tot een driegangenmenu.
  • Een plek om te zitten. Kies een rustige plek waar je je op je gemak voelt.
  • Tijd. Je moet rustig kunnen eten, dus zorg dat je niet opgejaagd bent.

Gebruik je zintuigen

De kern van mindfulness is als volgt: in het nu zijn door jezelf en de wereld om je heen te observeren zonder oordeel. Daarvoor gebruik je altijd je zintuigen. Zo ook als je mindful wil eten.

  • Zien. Kijk naar je eten. Hoe weerkaatst het licht? Welke vorm hebben de ingrediënten? Misschien kun je de vezels van een stuk groente of vlees zien. Misschien zie je een rijke variëteit aan kleuren. Kleine vlekjes op de huid van je appel. Wat valt je op?
  • Ruiken. Hoe is de lucht om je heen, hoe ruikt je eten? Neem de verschillende aroma’s in je op.
  • Voelen. Let op de textuur van je eten. Is het glad or ruw, is het zacht of hard? Je tong is uitgerust met een fantastisch vermogen om te voelen. Moet je hard bijten? Smelt het eten in je mond? Misschien gedragen verschillende ingrediënten zich verschillend.
  • Horen. Wees je bewust van het geluid dat het eten in je mond maakt. Misschien kraakt het hard tussen je tanden. Misschien klinken verschillende ingrediënten wel anders.
  • Proeven, natuurlijk! Welke aroma’s komen er vrij bij iedere keer dat je kauwt? Hoe combineren de verschillende smaken zich in je mond?

Terwijl je je eten op deze manieren waarneemt, zul je merken dat je beleving verandert. Met iedere keer dat je kauwt, komen er andere aroma’s vrij en hoor je verschillende geluiden. De textuur verandert met iedere hap. Laat je meenemen door deze sensaties.

mindfulness en eten kinderen

Tips voor tijdens het eten

Iedere indruk kan emoties of gedachtes in je losmaken. Misschien roept het eten herinneringen op of merk je dat je iets wel of niet lekker vindt. Wees je bewust van deze emoties en gedachtes, accepteer dat ze er zijn: je hoeft er niets mee te doen, maar het kan natuurlijk wel. Merk je bij voorbeeld ongemak bij het eten van melkproducten, dan kun je daar misschien je eetpatronen aan aanpassen zodat je in plaats van deze producten iets anders gaat eten.

Eet je mond leeg tussen happen. Je kunt je bestek tussendoor neerleggen zodat je je aandacht volledig op de binnenkant van je mond kan richten. Zorg ervoor dat je kleine happen eten neemt en bij iedere hap je tijd neemt.

Honger & ‘craving’: luister naar je lichaam

Je herkent deze gedachte misschien wel: “ik wil nu kaas!” Je zou niet de eerste zijn die ineens een sterke drang om iets te eten ervaart.

Wanneer we honger hebben is dat een signaal van ons lichaam. Ons lichaam vraagt om voedingsstoffen om verder te kunnen gaan. Een plotse drang om iets te eten is over het algemeen echter een ‘craving’: je verlangt naar eten om de kick die het geeft. Een belangrijk deel van mindful eten is om je bewust te zijn van het verschil tussen honger en cravings en bewust te kiezen wat je eet.

De volgende keer dat je iets wil eten, stel jezelf eerst deze vraag: waarom wil ik dit? Is het honger of is het een craving? En als het honger is, wat heeft mijn lichaam dan op dit moment nodig?

mindfulness en eten gezond

Weet wat je eet

De tijd die je aan tafel doorbrengt is maar een klein deel van het verhaal: je lichaam en geest zullen reageren op wat je gegeten hebt. Het is heel waardevol om hier op te letten zodat je bewust om kan gaan met je eetpatronen. Om open te staan voor je eigen beleving van eten is het belangrijk om normen van anderen te kunnen relativeren. Misschien is jou bij ooit verteld wat een “goede maaltijd” moet zijn: durf dit uit te dagen en naar je lichaam en geest te luisteren. Iedereen heeft namelijk andere behoeftes.

Mindfulness en eten: een paar extra tips

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: let op de effecten van eten op je lichaam. Hoeveel energie heb je gedurende de dag?

  • Als je klaar bent met eten is je lichaam volop bezig met verteren! Als je veel gegeten hebt, zal er veel bloed naar je maag gaan: hierdoor heb je minder energie. Dit kan per maaltijd verschillen omdat sommige voedingsmiddelen belastender zijn voor je lichaam dan andere.
  • Als je veel suiker hebt gegeten, zul je je misschien een tijdje hyper voelen en daarna juist een gebrek aan energie merken. Als je herkent dat je hiervan last hebt, probeer dan de snelle suikers uit je eetpatroon weg te halen en haal je energie uit tragere koolhydraten, uit vetten en uit eiwitten.
  • Wat zit er eigenlijk in het eten? Kijk naar de ingrediënten en voedingswaardes. Onthoud dat plantaardige vetten een heel goede bron van energie kunnen zijn en dat suikers over het algemeen verslavend werken en je energie uit balans kunnen brengen. Kijk of er voedingsvezel in je eten zit: dit zorgt voor een langer gevoel van ‘vol’ zijn.

Let erop hoe je lichaam reageert op verschillende soorten voeding. Wees niet bang om met je eetpatronen te variëren om te zien hoe dit je lichaam beïnvloedt. Als je last hebt van je huid of winderigheid is de kans groot dat je lichaam niet goed reageert op iets dat je hebt gegeten. Experimenteer met verschillende voedingsbronnen en luister naar je lichaam.

Wat doet het met de wereld?

Een belangrijk deel van bewust eten is bewust kiezen wat je in je lijf stopt en welke industrieën je steunt door haar producten te kopen. Uiteindelijk is het is aan jou om de afweging te maken waar je je goed bij voelt. Bij het kopen van eten kun je op de volgende dingen letten:

  • Waar komt het vandaan? Heb je te maken met streekproducten? Komt het uit een kas? Is het helemaal uit Zuid-Amerika naar Nederland gebracht?
  • Carbon en water-footprint. Dierlijke producten kosten bij voorbeeld veel grondwater en leveren een hoge CO2-uitstoot op, met name rundvlees en varkensvlees. Producten waarvoor kassen gestookt worden of die van ver moeten komen, dragen ook bij aan een hoge CO2-uitstoot.
  • Mensenrechten: is er sprake van eerlijke arbeidsomstandigheden? Je kan kijken of er een keurmerk voor eerlijke handel op je producten staat.
Begin je vandaag met mindful eten?

Mindful eten kan een grote of een kleine stap zijn: dat bepaal je zelf. Ik daag je uit om de volgende keer dat je aan tafel zit even extra tijd te nemen om je volledig onder te dompelen in de ervaring van het eten. Gebruik je zintuigen, ervaar zonder te oordelen en bemerk de effecten van mindfulness. Voor je het weet zul je dit bij elke maaltijd doen. Mindfulness en eten is DE combinatie om mindfulness op een gemakkelijke manier toe te passen in je dagelijkse leven. Minder stress, meer rust, meer genieten & een gezonder leven, ik zeg begin vandaag nog! 

ONTVANG GRATIS PER E-MAIL: DE 50 MINDFULNESS TIPS DOOR DR. VINCENT VAN DER BURG