Mindfulness ervaringen: hoe ervaren anderen mindfulness?

Mindfulness ervaringen

‘Toen voor het eerst over Mindfulness hoorde, zat ik in mijn burn-out. Mindfulness interesseerde me sowieso al. Ik zocht rust in mijn hoofd. Na de training gedaan te hebben, had ik de tools om er zelf mee aan de slag te gaan. Dit gebruik ik nog dagelijks, waar ik veel baat bij heb.’

 ‘Als mijn collega mij iets vraagt, terwijl ik aan het werken ben, dan heb ik empathie voor hem. Dan reageer ik vriendelijk, met compassie, en op basis van oplossingen en juiste actie in het nu, in plaats van probleem-denken.’

 ‘Ik weet nog precies wanneer ik dacht: nu ga ik mindfulness doen. Ik merkte dat mijn gedachten mij belemmerden in wat ik wilde doen en in wie ik wilde zijn. Het memorabele moment was dát moment. En ik dacht: je moet aandacht schenken aan je gedachten, met compassie naar jezelf.’

 ‘Iedere keer nadat ik een mindfulness-sessie had gedaan, was ik heel vriendelijk naar iedereen die ik tegenkwam. Dat gebeurde helemaal zonder dat ik het door had. Hoe zou dat verklaard kunnen worden? Ik kan wel een poging doen. Doordat ik mijn gedachten leeg had gemaakt tijdens de mindfulness, was er opeens ruimte, die normaal ingenomen werd door al die gedachten. Die ruimte zorgde ervoor dat er nu plek was voor nieuwe prikkels, die ik normaal gesproken niet waarnam omdat toen mijn mind al volgepakt zat. Er was vroeger gewoon geen plek voor nieuwe prikkels. Nú, na mindfulness, is er wel plek voor nieuwe prikkels. Die merk ik dan op, en dan reageer ik erop. Zo’n nieuwe prikkel is bijvoorbeeld dat ik nu wel mijn buurman opmerk, naar hem kijk, en hem aandacht geef. Ik luisterde écht naar hem, in plaats van in mijn hoofd bezig te zijn. Een ander voorbeeld is dat ik opeens met creatieve oplossingen kan komen voor problemen of taken. Doordat ik minder denk of pieker, is het alsof mijn lichaam zich automatisch voortbeweegt richting de juiste daden om een bepaald probleem op te lossen. Ook mijn woorden lijken automatisch te vormen. Dit heeft er ook mee te maken dat ik niet aan het denken ben, waardoor ik heel precies en gepast kan reageren op wat er in het nu aan het gebeuren is. Ik geef als het ware direct feedback op de prikkels, in plaats van verlamd te worden door mijn gedachten.’

‘Eerst wist ik niet wat er met mindfulness bedoeld werd. Wat doe je dan precies? Al snel werd het duidelijk: het zijn meditatieve oefeningen, waarbij je zelf kunt kiezen hoe ‘zweverig’ of spiritueel je het kunt maken. Ik kies er op sommige dagen namelijk voor om aan mindfulness te doen door simpelweg mijn zintuigen open te zetten en lekker alles opmerken wat in mijn omgeving gebeurt. Op andere momenten vind ik het fijn om lekker mijn emoties op te merken en om ze ook eens goed te voelen. Nou, niks zweverigs aan toch! Aan de andere kant is er ook volop de mogelijkheid om erover te filosoferen. Bijvoorbeeld over hoe we, door mindful te zijn, in contact kunnen komen met de Heilige geest, Bron, Liefde, God, Dieu, Got, Allah, Eenheid of hoe je het ook wil noemen. Dus eigenlijk is het voor iedereen zelfs geschikt!’

 ‘Het was heel bijzonder toen ik voor het eerst aan Mindfulness deed. Ik moest er zeker aan wennen, maar het is uiteindelijk zó leuk! Om gewoon op te merken wat er om me heen gebeurt, wat er in mijn lichaam gebeurt of wat voor emoties ik voel! Ook is het zo heerlijk om mindful om te gaan met mensen waar ik dagelijks mee te maken krijg. Ik kan op deze manier zonder oordeel blijven luisteren, waardoor de mensen waar ik mee te maken krijg zich op zijn gemak voelen bij me.”

 ‘Ik had moeite met mediteren, maar mindfulness maakt het juist leuk! Ik kan namelijk zelf een oefening kiezen, dus er is altijd wel een oefeningwaar ik op een bepaald moment behoefte aan voel. Ik merk direct dat ik er vrolijker van word. Je zou het echt wel pure levensvreugde kunnen noemen, want je bent letterlijk bezig met leven als je aan mindfulness doet. Als ik niet denk, maar doe en waarneem, ben ik aan het leven. Net als een vogel: dat is het leven zelve. Een vogel denkt niet: ‘Zal ik gaan vliegen of niet, zal ik gaan landen of niet?’ Een vogel reageert in real time op de prikkels die het tegenkomt, waardoor het gewoon opstijgt om weg te vliegen of gewoon neerdaalt om te landen. Ik geloof zeker dat mensen een extra verrijking hebben ten opzichte van dieren, namelijk het verstand. Dat verstand is weliswaar een fantastische tool en dienaar, maar een slechte leider. Ik laat me daarom niet meer leiden door mijn verstand, maar ik zet het verstand in als een magniefieke tool. Ik kan mijn verstand observeren en inzetten wanneer ik dat wil, in plaats van dat mijn verstand mij overneemt. Zo kan ik op zijn tijd ook weer verbinding maken met het leven.’

 ‘Even een paar minuten uit mijn dag nemen… Ik had nooit kunnen denken hoe effectief dat is voor mijn levensvreugde, maar ook voor mijn kwaliteiten op het werk en naar mijn sociale cirkel toe. Het is erg fijn om constant weer in het leven te kunnen stappen door aan mindfulness te doen. Mijn monkey-mind zat me steeds zó in de weg! Maar nu heb ik daar wat aan gedaan door iedere dag mijn mind te trainen met een mindfulness-oefening. Dat trainen zit er nu dik in, dankzij het huiswerk dat we op de training kregen! Acht weken lang, iedere dag bezig zijn met mindfulness transformeerde mijn leven enorm! Nu ben ik een person met compassie, empathie, liefde en volledige aandacht in het hier-en-nu. Dat heb ik voor mensen, en voor mijn werk. Eigenlijk zou iedereen terug het leven in moeten stappen door middel van Mindfulness. En dat betaalt zich zeker uit!’

ONTVANG GRATIS PER E-MAIL: DE 50 MINDFULNESS TIPS DOOR DR. VINCENT VAN DER BURG